flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Звернення зборів суддів Жовтоводського міського суду Дніпропетровської області з листом до Ради суддів України, Державної судової адміністрації України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради правосуддя

15 травня 2019, 10:14

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області  25 квітня 2019 року отримав на електронну адресу суду наказ Державної судової адміністрації України № 420 від 25 квітня 2019 року Про визначення кількості суддів в окружних судах з додатками «Гранична кількість суддів окружних судів».

Ознайомившись з даним наказом ДСА України, зборами суддів Жовтоводського міського суду Дніпропетровської області прийнято рішення звернутися з листом  до Ради суддів України, Державної судової адміністрації  України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів  України, Вищої ради правосуддя щодо недопустимості зменшення кількості суддів П’ятихатського окружного суду.

Так, відповідно до частини шостої статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» кількість суддів у суді визначає Державна судова адміністрація України за погодженням із Вищою радою правосуддя з урахуванням судового навантаження та в межах видатків, визначених у Державному бюджеті України на утримання судів та оплату праці суддів.

Як вбачається з Рішення Вищої ради правосуддя №1201/0/15-19 від 18 квітня 2019 року Про погодження кількості суддів в окружних судах 29 грудня 2018 року до даного органу надійшло звернення від в.о. Голови ДСА України із пропозицією погодити кількість суддів в окружних судах, де під час розрахунків за основу взято модельну чисельність суддів, яка забезпечуватиме однакове навантаження на всіх суддів, виходячи з плану розгляду модельних справ та модельного річного навантаження на суддю, фактичну чисельність суддів у діючих місцевих судах та можливість заповнення майбутніх вакансій.

Указом Президента України від 29 грудня 2017 року № 451/2017, відповідно до підпункту 6 пункту 16¹ розділу XV "Перехідні положення" Конституції України, статті 19, частини першої статті 21, пункту 40 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" постановлено:  утворити П'ятихатський окружний суд – у місті Жовтих Водах та П'ятихатському районі Дніпропетровської області із місцезнаходженням у містах П'ятихатках та Жовтих Водах Дніпропетровської області шляхом реорганізації (злиття) Жовтоводського міського суду та П'ятихатського районного суду Дніпропетровської області.

Гранична кількість суддів П’ятихатського окружного суду, відповідно до  наказу Державної судової адміністрації України № 420 від 25 квітня 2019 року визначена 8. Однак, звертаємо вашу увагу на те, що наказом Державної судової адміністрації України № 420 від 25 квітня 2019 року «Про визначення кількості суддів у місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, міста Києва»,  відповідно до частини шостої статті 19 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" і рішення Вищої ради правосуддя від 27.07.2017 № 2274/0/15-17 кількість суддів П’ятихатського районного суду Дніпропетровської області та Жовтоводського міського суду Дніпропетровської області зменшено на одного суддю в кожному суді.

При цьому, згідно наказу ДСА України № 843 від 08 серпня 2017 року вже проводилось зменшення  кількості суддів у згаданих місцевих  судах на одну одиницю у кожному, що вже призвело до збільшення навантаження на кожного працюючого суддю.

На даний час штатна  чисельність суддів П’ятихатського районного суду Дніпропетровської області складає 4 одиниці (раніше становила 5 суддів) та Жовтоводського міського суду Дніпропетровської області  6 одиниць ( раніше 7 суддів) та разом  становить 10 суддів.

Таким чином за пропозицією  Державної судової адміністрації чисельність суддів у новоутвореному окружному суді знову зменшується на 2 одиниці і вкотре збільшує навантаження на суддів, що є неприпустимим.

Звертаємо увагу, що метою судової реформи є покращення якості розгляду справ, зокрема, шляхом розвантаження судів. Заплановане зменшення кількості суддів жодним чином не сприятиме досягненню  зазначеної мети і може звести нанівець реформування як таке. Не слід забувати про значні кошти які відраховуються з державного бюджету  на її проведення і фактично будуть витрачені необґрунтовано.

Збільшення  навантаження на суддів  беззаперечно негативно впливатиме на дотримання розумних строків розгляду справ, що є суттєвим порушенням як державних, так і міжнародних норм законодавства. При цьому, вказане не залежатиме від волі (дій чи бездіяльності) самих суддів, які зважаючи на надмірний рівень навантаження і наразі (за даної чисельності) вимушені балансувати у своїй професійній діяльності між дотриманням, встановлених законом строків і якості розгляду справ та вірогідністю притягнення до дисциплінарної відповідальності за порушення цих строків тощо. Сумлінне та доброчесне ставлення до виконання своїх обов’язків з метою якісного розгляду справ та у найкоротші строки, подекуди змушує суддів жертвувати своїм вільним часом для відпочинку та приватного і сімейного життя (обідні перерви, робота після закінчення робочого часу, робота у вихідні та святкові дні тощо), ставлячи на перше місце  захист прав учасників процесу. Рівень навантаження судді є одним з основних факторів, які впливають на його роботу і в подальшому може призвести до притягнення до дисциплінарної відповідальності на підставі п.2 ч.1 ст.106 Закону України «Про судоустрій і статус суддів». 

Просимо пригадати також вимоги статті 6 Конвенції про захист прав людини та основних свобод стосовно того, що справи про цивільні права та обов’язки осіб, а також справи про кримінальне обвинувачення мають бути розглянуті у суді впродовж розумного строку. Ця вимога спрямована на швидкий захист судом порушених прав особи, оскільки будь-яке зволікання може негативно відобразитися на правах, які підлягають захисту. А відсутність своєчасного судового захисту може призводити до ситуацій, коли наступні дії суду вже не матимуть значення для особи та її прав.

Недотримання строків розгляду цивільних, кримінальних справ і справ про адміністративні правопорушення порушує також конституційне право на судовий захист, гарантований статтею 55 Конституції України, і негативно впливає на ефективність правосуддя та на авторитет судової влади.

Незабуваймо що саме Держава є відповідальною за додержання національними судами розумних строків розгляду справ. Тому, важливим у цьому процесі є діяльність з повного укомплектування суддівського корпусу, розвантаження суддів та фінансування усіх потреб судової влади. 

Також вважаємо за необхідне зазначити, що  на території підсудності новоутвореного П’ятихатського окружного суду розташовується 2 установи виконання покарань, а саме Державна установа «Жовтоводська виправна колонія (№ 26)» та Державна установа «П’ятихатська виправна колонія (№122)», чим беззаперечно обумовлюється надходження великої кількості матеріалів які вирішуються  під час виконання вироків і терміни розгляду яких  є стислими.

Вкотре звертаємо  Вашу увагу, що нова зменшена гранична кількість суддів П’ятихатського окружного суду з 10 до 8 осіб, не тільки не буде сприяти захисту інтересів учасників судового процесу, а навпаки, призведе до збільшення навантаження на суддів і порушення прав учасників судового провадження які захищаються  національним та європейським законодавством.

Враховуючи вищезазначене, збори суддів Жовтоводського міського суду Дніпропетровської області категорично заперечують проти погодження запропонованої Державною судовою  адміністрацією кількості суддів П’ятихатського окружного суду, а також просять вжити всіх можливих і необхідних заходів реагування з метою забезпечення ефективної оптимізації кількісного складу суддів П’ятихатського окружного суду і недопущення її зменшення, а також залишення граничної кількості суддів у новоутвореному суді 10 одиниць.